Lagar och regler som de oseriösa säljarna helst inte vill att du känner till.
Att bygga om en bil till A-traktor kan göras på många sätt. Det finns säkra, bra och gedigna ombyggnationer men det finns de som bygger så billigt och snabbt som möjligt för att tjäna pengar och sedan säljer en A-traktor som inte är laglig att framföra. Det är viktigt att hålla isär en ombyggnad och ett typgodkännaden med en besiktning. Bara för att någon bygger om en bil som kanske precis varit på besikning och gått igenom så betyder det inte att a-traktorn skulle klara sin besikning efter en godkänd ombyggnation. De som godkänner ombyggnaden gör ingen besiktning av bilen.
Nedan finns en direktlänk till Trafikverkets defintioner och paragrafer vilket många gånger kan vara något otydliga och där det skulle kunna finnas tolkningsutrymme på ena eller andra hållet.
https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/2003nr019.pdf
https://webapp.trafikverket.se/TRVFS/Home/DocumentHistory/2003-19
Hur gärna än de oseriösa säljarna vill vrida och vända på regler och lagar så är lagar och regler ganska enkla. Om man till grunden håller sig till att a-traktorn skall framföras på det sätt som den enligt transportstyrelsen är registrerad som.
Måste matcha registreringsbeskrivningen
Så här kan verkligheten se ut. När man tar fram informationen om hur en a-traktor är ombyggd och hur den är registrerad hos Transportstyrelsen.se så är det ganska enkelt även för en okunnig och se om a-traktorn är laglig. Här är ett exempel från blocket.se.
Registrerad med barlastflak hängandes baktill men saknas helt vid annonseringen. Sen skall inga dörrar bak gå att öppnar inklusive bakluckan. Men eftersom barlastflaket inte finns där blir denna a-traktorn troligtvis klassad som bil med stor risk för olovlig körning. Svårt och se på bilden men den är registrerad med 17 tums fälgar så där får inte sitta större fälgar än 17 tum. Sen kanske en mindre sak men LGF skylten får inte vara ”böjd” eller avklippt i några hörn. Den ser något klippt och böjd ut på bilden.

