Oseriösa bilhandlare


Blocket tjänar över fem miljoner kronor om året på bilannonser från svartlistade bilhandlare, uppger Råd & Rön. Den som ska köpa bil via https://www.blocket.se/bilar/ eller t ex https://www.bytbil.com/ gör klokt i att kolla om handlaren finns på Svarta Listan . Totalt finns över 2000 bilannonser från 84 svartlistade handlare på Blocket.

Enligt nya siffror så är nu siffran på klagomål mot oseriösa bilhandlare uppe i 21.5% hos ARN. Enligt Viivilla.se 2025-01-14 så skriver de att ”Svartlistade bilhandlare fortsätter lura köpare – begagnade bilar fortsätter att vara det största problemet för konsumenter, enligt ny statistik från Sveriges Konsumenter. Trots löften om förbättringar har antalet klagomål ökat kraftigt under 2024”

Begagnade bilar toppar konsumenters klagolista – igen
https://viivilla.se/husliv/ekonomi1/begagnade-bilar-toppar-konsumenters-klagolista-igen/

Sen är det ju inte säkert att just din bilhandlare hunnit ta sig in på den svartlistade listan ännu så jag rekommenderar att du även gör följande:

1. Kontrollera ägarhistoriken. Har bilen bytt ägare ofta. Försök få kontakt med ägaren som ägde bilen innan den som nu säljer den. Detta kan du göra på Transportstyrelsens hemsida https://fordon-fu-regnr.transportstyrelsen.se/
Vissa uppgifter visas inte direkt där men du kan begära ut mer detaljer direkt genom att få informationen skickad till din e-post. Lita inte på vad som står i serviceboken. Ring verkstadan som utfört arbetet och kontrollera.

2. Använd https://www.car.info/ för att se bilens historik och om den tidigare varit ute på annons och till vilket pris. Här finns också uppskattat värde på bilen och ibland även andra som säljer samma typer av bilar.

3. Använd https://www.google.se/ sök på t ex registreringsnummer och försök hitta tidigare information om bilen du tänker köpa. Du kan även ta och använda Google Lens i Android på någon av bilderna i nuvarande annons och se om Google kan hjälpa dig hitta andra bilder från andra annonser.

4. Gå på din magkänsla. Känns det inte bra verken med bilen eller med bilhandlaren eller någon annan känsla som dyker upp avstå, det kommer fler chanser och andra bilar. Om du upplever någon konstigt ljud från bilen som du funderar på om det verkligen skall låta och höras så. Lite inte på säljaren som säger att ”så skall den låta”.

Bara försök sätta ord på vad du hör och gör en snabb sökning på Google och se om du kanske får någon träff på eventuellt kända problem med just den typen av bil du tittar på. Ibland kan du få mer resultat om du söker på engelska istället. T ex på svenska ”Bmw knackande ljud från motorn” eller på engelska ”Bmw knocking sound from engine”

5. Om du är osäker, prova gärna att använda AI och tjänster som https://chatgpt.com/ spela in t ex 10 sekunder ljudupptagning av bilen och eventuella missljud eller ljud som inte känns rätt. Förklara för ChatGpt vilken bilmodell det är, årsmodell och kanske om att bilen står på tomgång och då låter det såhär.

Här är resultaten från analysen av den 10 sekunder långa ljudupptagningen:

  • Antal identifierade toppar (knackningar): 68
  • Genomsnittligt intervall mellan knackningar: 0,144 sekunder (~144 ms)
  • Standardavvikelse i intervall: 0,024 sekunder (~24 ms), vilket visar att knackningarna är relativt regelbundna.

Tolkning:

  1. Regelbundenhet: Ljudet är regelbundet med ett intervall på cirka 0,144 sekunder mellan varje knackning. Detta tyder på att ljudet är kopplat till en komponent som roterar eller rör sig med en viss frekvens.
    • Om motorn kör på tomgång vid 700–800 varv per minut (RPM), innebär det att en vevaxel roterar ungefär 12–13 gånger per sekund (700 RPM / 60). Ett intervall på 0,144 sekunder (144 ms) motsvarar ungefär 7 rotationer per sekund, vilket kan kopplas till en specifik del av motorns rotationssystem, såsom vevaxel, kamaxel eller ett relaterat lager.
  2. Möjlig koppling till vevlager:
    • Vevlagerproblem kan ge ett knackande ljud som är i takt med vevaxelns rotation. Om ljudet är regelbundet och kopplat till varje rotation av vevaxeln, är detta en stark kandidat.
    • Eftersom intervallet är stabilt (med låg standardavvikelse), är det troligt att det orsakas av en mekanisk komponent snarare än en slumpmässig händelse.
  3. Vidare analys:
    • Ett knackande ljud som detta, särskilt om det förstärks vid högre belastning eller förändras vid gaspådrag, är ett typiskt tecken på mekaniskt slitage, som vevlager eller kanske kamkedja och spännare.

Rekommendationer:

  1. Inspektera vevlagren:
    • En fysisk inspektion av vevlagren är nödvändig för att utesluta allvarliga skador. Detta innebär att oljetråget måste tas bort och lagrens skick kontrolleras.
  2. Lyssna närmare på specifika delar:
    • Använd ett stetoskop eller ett liknande verktyg för att pinpointa var ljudet är starkast (t.ex. motorn, kamkedjan, eller vevhuset).
  3. Oljetryckstest:
    • Kontrollera om motorn håller korrekt oljetryck, särskilt vid tomgång. Lågt eller varierande oljetryck kan påverka både vevlager och kamkedjespännare.

Vill du att jag ska hjälpa till med fler analyser eller steg för att isolera ljudkällan ytterligare?

Tips om andra matnyttig länkar
Oseriösa Bilhandlare / Oseriösa Bilverkstäder

Privat grupp med 43.5K medlemmar
https://www.facebook.com/groups/1126629361070548/

Oseriösa Bilfirmor I Sverige
https://www.facebook.com/groups/298308890533977/


https://www.radron.se/svarta-listan/artiklar/svartlistade-bilhandlare-kvar-hos-blocket/
https://www.ehandel.se/blocket-tjanar-miljonbelopp-pa-oseriosa-bilhandlare
https://bilkoparguiden.nu/artikel/blocket-tillater-oseriosa-bilhandlare-tjanar-miljoner-kronor-far-svidande-kritik-av-rad-och-ron-arn/
https://carup.se/sa-tjanar-blocket-miljoner-pa-svartlistade-bilhandlare/

PAGE TOP